merlekuipers.reismee.nl

Menagesha rehabilitation centre

Vandaag voor het eerst mee gelopen met het programma van House of Sport. Ongeveer een half uur buiten Addis ligt het Menagescha rehabilitation centre. Hier komen volwassenen en kinderen vanuit het hele land met verschillende aandoeningen, bijvoorbeeld klompvoeten, amputaties, polio , verminking aan het gezicht etc. Deze mensen zijn hier ongeveer 3 tot maximaal 6 maanden, na deze tijd gaan ze weer terug naar hun familie. Hier worden ze geopereerd en leren ze meer zelfstandig te worden.

Wij hebben hier een rondleiding gehad over het terrein. Het is echt super groot en goed geregeld. Zo zijn er rolstoelmakers, prothesemakers, fysiotherapeuten, artsen, zusters en nog veel meer... Dit allemaal om het toekomstige leven van de kinderen zo eenvoudig mogelijk maken. Ook hebben we een winkeltje gezien waar tasjes, etuis en nog meer werd gemaakt door vrouwen en meisjes, die vervolgens worden verkocht.

Na de rondleiding zijn we met de kinderen gaan sporten, voetballen, volleyballen, overgooien/rollen etc. Ik heb gevolleybald met 2 meisjes van een jaar of 9. Een van hen was net geopereerd aan haar klompvoetje en liep nog met gips, de ander had nog 2 klompvoetjes en wordt daar binnenkort aan geopereerd. Heb echt genoten van deze 2 meisjes, ondanks dat ze moeite hebben met bewegen (vooral lopen) zag je ze genieten en lol hebben. Dat was echt een mooi moment om mee te maken. Na een tijdje kregen de meisjes pijn in hun voeten van het staan en zijn we verder gegaan met zitvolleybal, wat ook erg leuk en indrukwekkend was. Helaas was de tijd snel voorbij en moesten we weer terug naar Addis, naar het kantoor van House of Sport waar we nu een film gaan kijken over het ontstaan van het S.P.A.T programma.

Een indrukwekkende dag gehad, en genoten van de positieviteit van de kinderen. Volgende week gaan we er weer heen, nu al zin in. Dan gaan we ook bekijken wat Kirsten en ik hier als PMT/BA-sters kunnen gaan betekenen.

Chow (Amhaars voor doei),

Merle

Lauraa

Joehoee Mer,

Dat klinkt echt super joh!
Geweldig!!! Zo te horen ehbben jullie het wel naar jullie zin. Nu al zulke geweldie dingen meegemaakt.. En het verhaal over het sporten met de kindjes, echt indrukwekkend!
Ik verheug me nu alweer op het volgende verhaal..
GENIETEN!!

Dikke kus je vriendinnetje, Laura.

Lieke

Leuk om te lezen Mer! Ik heb me aangemeld op je site hier dus ik blijf goed op de hoogte vanaf nu! Ik ga meteen je foto's kijken, aangezien je er al veel hebt gemaakt zo te lezen ;)
Mooi om te lezen dat je al direct stage loopt en snel kunt gaan zoeken naar je PMT/BA-invulling, gaaf hoor!
Liefs!

papa en mama

Hoi Merle,
We hebben met veel plezier je verslagen gelezen. Wat heb je in 1 week al veel meegemaakt.
Gelukkig hebben we vanavond ook al gesproken en heel kort even gezien. Je hebt het wel naar je zin.
Hopelijk spreken we elkaar snel weer.
Liefs pap en mam