merlekuipers.reismee.nl

De eerste koffieceremonie

Vrijdag onze eerste koffieceremonie gehad bij ons stage adres, DIRES house of sport. Ik zag er enorm tegen op omdat ik geen koffie lust. Uiteindelijk viel het allemaal mee en was deze koffie best te drinken. Een koffieceremonie wordt hier gehouden als welkom of om iets te vieren, het is een speciaal gebeuren. De koffiebonen worden hier eerst geroosterd op een kleine barbecue, vervolgens worden ze plat gestampt. Ondertussen wordt het water op de barbecue gezet, om warm te worden. Als dit warm is worden de gestampte koffiebonen en het water bij elkaar gedaan en zo ontstaat er koffie =). De eerste koppen zijn super sterk, er wordt dan ook een lading suiker in gedaan waar je u tegen zegt.

Vervolgens zijn we naar een universiteit gegaan waar een museum was. Maar aangezien Amber en ik iets te veel koffie op hadden en daarom stonden te stuiteren, hebben we hier alleen maar super toffe foto's gemaakt! Terug bij het guest house stond er nog een koffieceremonie op ons te wachten. Sarah was bezig koffie te maken, ondertussen hebben wij lekker gezongen met de gitaar. Na nog meer koffie te hebben gedronken was het tijd voor het eten. Voor het eerst in het guest house warm gegeten wat erg lekker was. S' avonds kwam Bart onze stage begeleider. Hij had 2 super lieve cadeautjes mee. Een fotoboek van mijn lieve vriendinnetjes uit Zwolle (Aphrodite) en een fotoboek van mama, papa en Wieke. Even een moeilijk moment gehad toen ik de cadeautjes kreeg. Maar dit was snel voorbij toen ik door de fotoboeken bladerde en naar de geweldige foto's keek!

Zaterdags zijn we naar Debre Zeit geweest. Bart had iemand op het vliegveld ontmoet die een Nederlandse boerderij runt in Ethiopië. Hij zei dat wij maar een keer moesten langs komen dus dat hebben we maar gelijk gedaan. Helaas moesten we wel over wat bekend staat als de gevaarlijkste weg van Ethiopië. En dat heb ik gemerkt ook, iedereen en alles rijd hier door elkaar op een super smalle weg, doodsangsten uitgestaan! Bij de boerderij aangekomen wilden we rondkijken, maar dit werd ons verboden. Dus maar even naar de meneer uit Nederland gevraagd. Alleen kende niemand hem dus mochten/konden we helaas niet rond kijken. We zijn maar doorgegaan naar het zwembad. Toen we daar aankwamen zagen we de duikplanken van 8 meter al staan. Super zin om er van af te gaan! Alleen toen we boven kwamen was het water groen, bruin en paars door elkaar. Echt om van te kotsen. Wel de bikini aangedaan om lekker te zonnen, maar zeker niet in het water gegaan.

S' avonds terug naar Addis om daar het uitgaan te verkennen. Eerst naar bar Stockholm geweest, waar wij als blanken natuurlijk erg werden aangekeken (worden we overigens overal). Een super tent. Alleen een nadeel, het bier was boerbier, echt niet te drinken.. Vervolgens nog even door gegaan naar een andere club, Memo, waarvan Bart zei dat die top was. Hier aangekomen werd gelijk de camera afgepakt omdat er geen foto's gemaakt mochten worden. Eenmaal binnen bleek waarom: we waren in een hoerentent beland. Toch gebleven en er met z'n allen een topfeest van gemaakt. Amber bijna ontvoerd omdat de jongens daar dachten dat wij ook wel met ze naar buiten gingen, nou nee niet dus!!

Zondags heerlijk uitgeslapen en een super chille dag gehad. Even wat rond gelopen in de omgeving en even op internet geweest het eerste contact met Nederland (op 1 telefoontje na). Op tijd naar bed gegaan omdat de volgende dag onze eerste stage dag is.

Maandags de wekker om kwart voor 7 omdat we niet te laat willen komen op de eerste stage dag. Helaas was de stroom uitgevallen en konden we niet warm douchen, dan maar niet douchen. Amber en ik waren netjes om 7 uur (zoals afgesproken) bij het ontbijt, alleen had dit keer de rest zich ‘verslapen' i.p.v. dat wij dat waren. Na het ontbijt snel omkleden en wat bleek: de lichten gingen aan dus er was stroom. Amber en ik zijn snel lekker warm gaan douchen zodat we de rest hier de hele dag mee konden plagen. Om 8 uur zat iedereen klaar om opgehaald te worden door de taxi. Er was wat fout gegaan in de communicatie en we werden pas om 10 uur opgehaald, 2 uur te laat op de eerste stage dag..

Aangekomen op ons stage adres was iedereen al weg naar hun ‘werkplek'. We konden dus niet meer aansluiten maar ze hadden wat anders bedacht. We zijn toen een museum gaan bezoeken. Dit was een interessant museum (vooral de gids was interessant=)) . In het National museum Ethiopia lag Lucy, het oudst gevonden mens op de aarde. Hier hele verhalen over de revolutie gehoord. Maar foto's maken was ook weer belangrijk dus er zijn weer super leuke foto's haha..

Op weg naar huis terug werd er bedacht dat we wel naar een voetbalwedstrijd van Buna konden gaan. 15 minuten later waren we hierna opweg. Daar aangekomen was een kaartje 5 Birr en hadden we prima plekken. Natuurlijk moesten Gerdien en ik ook naar de WC. Hier naar op zoek gegaan en wat bleek: er was geen vrouwen WC. De bewakers hebben alle mannen uit de WC gehaald en toen mochten wij gaan plassen. Liever was ik hier niet naar binnen gegaan want we hebben er staan kotsen van de stank, echt super vies! Wel hebben we een super leuke wedstrijd gezien waarin Buna met 2-1 heeft gewonnen.

Loveeee,

Merle

Paul Boerrigter

Hallo merle,

wat leuk om al die verhalen te lezen, je maakt wat mee met die Ethiopieters of zoiets.

Nu dus een nieuwe kleur bikini, weet je dat ook weer.
heel veel plezier nog en "Heanig an"

Groet'n oet Alberg.

Paul

Sanne

HAHA, Merle. Ik zit op stage en moet echt kei-hard lachen om je verhalen. Ook alleen jij kan deze verhalen zo op papier zetten alsof we er zelf bij zijn geweest.

geniet daar met die Ethiopianiërs ;p en laat je maar als een prinsesje behandelen.

xx Sannie