merlekuipers.reismee.nl

Wauw, wat een indrukken de afgelopen dagen!!

Dinsdag naar Schiphol gegaan om daar op het vliegtuig naar Ethiopië te stappen. Na afscheid te hebben genomen moesten we onze koffers inchecken, wat natuurlijk een probleem was omdat er een aantal te veel kilo's mee hadden. Uiteindelijk alle koffers ingecheckt en door de douane gegaan, snel naar onze gate want we hadden nog maar 20 minuten..

We hebben een goede vlucht gehad. Gezellig gekletst, film gekeken, geslapen en heerlijk gegeten . Aangekomen in Ethiopië de koffers van de band halen, alleen kwam een koffer van Kirsten maar niet. Na het nagevraagd te hebben bleek deze koffer nog in Amsterdam te staan.. Door de douane gegaan, waar Sheme en Nikey (de taxichauffeurs van het guest house) op ons stonden te wachten. Deze jongens mocht ik al toen ik ze zag staan. De weg naar het busje was al indrukwekkend, bedelende mensen zonder arm of been. Gerdien dacht dat een van hen van RESPO was en heeft zich dus even voorgesteld, wat een grappig gebeuren was omdat de zwerver er niks van snapte. In het busje naar het guest house. Het was al donker dus niet veel kunnen zien buiten. Aangekomen in het guest house zijn we opgevangen door een lieve vrouw, Sarah (leidster van het guest house). Iedereen kreeg een knuffel als welkom. We keken onze ogen uit, het zag er nog mooier uit dan op de foto's! Even bij elkaar gezeten en lekker gaan slapen.

De volgende ochtend heerlijk gegeten en door Sheme en Heran(begeleider van het House of Sport)opgehaald om door Addis te rijden. Wat is het verkeer hier een chaos! De wegen zijn super slecht (soms zit er ineens een gat van 50 centimeter in de weg) en de mensen staan te bedelen aan je ramen als je even stil staat. Degene met de hardste toeter en die het brutaalst is gaat voor. Onderweg super veel tegengekomen. Een vrachtwagen op de kop in de sloot, een fruitmarkt gezien waarvan het fruit in oude vieze kruiwagens lag, de oude plek van het DIRES house of sport en zo nog veel meer..

Voor omgerekend €3,20 gegeten en gedronken bij Zebra grill, spannend de eerste keer uit eten hier in Ethiopië, maar wel heerlijk gegeten. Vervolgens onze ‘reis' doorgezet. Er was een festival in de stad, waar een soort Pasen werd gevierd, door 400 000 (!) mensen. Hier gingen wij natuurlijk even een kijkje nemen. Na 2 uur te hebben gewacht werd uiteindelijk een soort boom in brand gestoken, ook werden de kaarsen die je kon kopen voor 1 birr (4 cent) aangestoken en in de lucht gehouden, wat er allemaal erg mooi uit zag. Wel ons eerste enge moment beleefd. Toen het was afgelopen moesten alle mensen door een poort van 5 meter. Er werd gedrukt en geduwd en vervolgens kwam de politie die even met knuppels op de mensen gingen inslaan, gelukkig niemand van ons geraakt.

Hierna weer in het busje en op naar bar/restaurant Amsterdam. Hier werden we uitgenodigd, samen met anderen, om allemaal takken vast te houden en deze te branden aan drie tegen elkaar staande takken. Naar wie deze takken vielen is de gelukkige (heb je de komende tijd geluk), uiteraard viel deze naar een van ons. Hier een heerlijke pizza gehad, met een iets minder lekkere tomatensaus.. Vervolgens naar het vliegveld gegaan om Kirsten haar tas op te halen. Thuis aangekomen lekker bij elkaar gezeten en liedjes gezongen met de gitaar.

Donderdags tegen de middag zijn we opgehaald door Sheme om eerst de bergen in te gaan. Wat een uitzicht daar, bijna heel Addis kun je vanaf daar zien. Hoe moeilijk het ook bereikbaar is, er wonen toch mensen in krotten die komen bedelen. Na deze trip zouden we naar de bios in Addis gaan. De film stond gepland om half 5. Wij komen daar netjes op tijd aan, maar wat blijkt, de film is even 2 uur verzet omdat ze er een andere film hebben tussen gezet. Toen maar even naar de gokhal op de benedenverdieping geweest. Hier hebben we ‘even' de jackpot gewonnen, 500 punten! Waar 2 stuiterballen voor gehaald konden worden.. Uiteindelijk om kwart voor 7 naar de film geweest: Expendables 2. Hierna hebben we heerlijk bij de Italiaan wat gegeten en gedronken voor 2,40 euro =)

Veel liefs vanuit Ethiopië,

Merle